الف) شاداب سازي ظاهري مدرسه
۱- فضاسازي و زيباسازي حياط مدرسه: ديوارهاي تزيين شده با نقاشي هاي زيبا، سطح زمين مناسب، کاشت درخت و فضاي سبز، قرار دادن نيمکت هاي رنگي، زيبا، تابلوي زيبا در سر در مدرسه، مناسب بودن اندازه محيط مدرسه.
2- زيباسازي ساختمان مدارس: رنگ آميزي در و پنجره و ساختمان، نصب پرده هاي زيبا، زيباسازي راهروها، کلاس ها و قرار دادن گلدان هاي گل هاي طبيعي و مصنوعي در راهروها، مناسب بودن اندازه کلاس ها و.
3- زيباسازي و تميز بودن نمازخانه، کتابخانه و کارگاه: استفاده از خوش بو کننده ها، قفسه هاي زيبا، مناسب بودن محيط کتابخانه، نمازخانه و کارگاه.
4- پوشش هاي ظاهري معلم ها، مدير و کارکنان، دانش آموزان: استفاده از روپوش هاي شاد براي دانش آموزان و همچنين پوشش مرتب و استفاده از رنگ هاي شاد و روشن براي کارکنان مدرسه.
5- رعايت بهداشت: تميز بودن محيط مدرسه، کلاس ها، بهداشت فردي، اجتماعي، دانش آموزان
ب) معلم شاد و با روحيه
معلم آهنگ و فضا و جو کلاس درس را تنظيم مي کند، چنانچه قرار باشد که روح دانش آموزان پرورش و رشد يابد، بايد اين روند از روح معلم آغاز گردد. حال اگر روح معلم افسرده و ناتوان باشد شانس ناچيزي براي تقويت و مراقبت از روح دانش آموزان بوجود خواهد آمد. معلم با انواع روش هاي تدريس آشنا باشد. اطلاعاتش به روز باشد، معلم بايد بداند کهدانش آموزان داراي تفاوت هاي فردي هستند و نيز بايد با روش هاي تشويق وتنبيه آگاهي لازم داشته باشد و پر روحيه و باانگيزه باشد. (محمودیان، 1383)
ج) جو مدرسه:
جو مدرسه مي تواند بر اساس وفاداري و همدلي سازمان دهي شود يا افراد را در دو سوي يک ديوار بلند ناامني و بي اعتمادي قرار دهد. داشتن فرصت هاي برابر، خودي محسوب شدن، پذيرفته شدن و تمايل به همکاري چند جانبه، از جمله مؤلفه هاي جو مدرسه مي باشد.
راهکارهاي مناسب جهت شاداب سازي مدارس
الف: پيشنهاد به مديران
1- نظارت مشارکتي بر فعاليت هاي آموزشي و پرورشي مدرسه
2 - تبادل تجربه موفق مديران در رابطه با شاداب سازي مدارس
3- مطالعه در خصوص شادي و جايگاه آن در تعليم و تربيت
4- استفاده از مديريت مشارکتي که باعث خلاقيت و ابتکار مي شود.
5- تشکيل کميته شاداب سازي مرکب از مدير، مربي پرورشي، دبير ورزش، هنر، نماينده دبيران، دانش آموزان و انجمن اولياء و مربيان
6- برگزاري اردوهاي سياحتي و تفريحي با نظارت اولياء
7- بها دادن به دانش آموزان کنجکاو و پرسشگر و پرتحرک و شاداب
8- ايجاد فضاي سبز و استفاده از رنگ هاي شاد و جذاب در مدرسه
9- فراهم کردن برنامه مشارکت اولياء در برنامه هاي شاداب سازي
10- پخش موسيقي آرامبخش در ساعات استراحت
11- ترغيب کارکنان به استفاده از لباس هاي مناسب با رنگ هاي روشن و همچنين انتخاب رنگ مناسب و شاد براي روپوش دانش آموزان
12- تشويق بهترين طرح در زمينه شاداب سازي
ب: پيشنهاد به معلمان
1- استفاده از روش هاي مناسب تشويق و تنبيه
2- ترغيب دانش آموزان به فعاليت هاي گروهي
3- استفاده از روش گردش علمي و نمايشنامه اي
4- اختصاص بخشي از کلاس به گفتن لطيفه
5- استفاده از موسيقي سر کلاس درس در موقعيت مناسب
6- خواندن قصه ها و داستان هاي جالب و دوست داشتني براي دانش آموزان در کلاس درس انشاء،
ديني، ادبيات و.
ج: پيشنهاد به مشاوران، مربيان پرورشي
1- معرفي الگوهاي مناسب علمي، ورزشي، فرهنگي به دانش آموزان
2- توجه به بهداشت رواني و جسمي دانش آموزان
3- برگزاري جنگ خنده در مراسم صبحگاهي يا اعياد که با گفتن لطيفه هاي مناسب و اخلاقي باعث ايجاد شور و نشاط و تخليه هيجاني مي شود.
4- ايجاد تابلوي اعلانات تحت عنوان ايستگاه خنده که شامل شعرهاي شادي آفرين و لطيفه هاي مناسب مي باشد.
5- استفاده از پيام هاي بهداشتي شاد در تابلوي اعلانات
۶- برگزاري جشن ها به مناسبت هاي مختلف
7- برگزاري جنگ شادي خانوادگي در مدرسه
8- آموزش مهارت هاي زندگي (خودآگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، تصميم گيري، حل مسأله، تفکر خلاق، تفکر انتقادي، توانايي حل مسئله، توانايي مقابله با استرس)
9- برگزاري برنامه هاي صبحگاهي بانشاط و پربار همراه با موسيقي و ورزش
10- روي آوردن به روش هاي سنتي و پرورشي در محيط مدرسه و اجراي يک برنامه جديد در هر روز يا هفته در زماني مشخص در حدود 10 دقيقه که زنگ استراحت پيشنهاد مي شود.
11- تبادل تجربیات موفق مدیران در رابطه با شادسازی مدارس
12- ایجاد انگیزه و ترغیب مدیران جهت مطالعه در رابطه با شادی و جایگاه آن در تعلیم و تربیت
13-برگزاری نمایشگاه دست سازه ها – آثار – نقاشی – شعر – خط – مسابقه قرآن بصورت گروهی
14- نمایش فیلم و تئاتر نمایش های عروسکی – موسیقی زنده مورد علاقه دانش آموزان
15- بردن دانش آموزان به موزه – تئاتر – سینما - پارک – اردوگاه – با کمک اولیا مدرسه و خانه
16- ورزش صبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کلاس
17- تشویق و تقدیر از فعالیت های کوچک و کم ارزش از نظر دیگران
- نمایش فیلم و اسلاید در مدرسه
19- حضور فعال آموزگاران با نشاط همراه با ظاهری مناسب و آراسته
20- تهیه کارت تبریک به مناسبت تولد هر یک از دانش آموزان و حتی آموزگاران
21- توزیع شیرینی به مناسبت های مختلف از جمله جشن ها و میلاد ائمه بین دانش آموزان (کاکیا، 1385)
دانش ,آموزان ,– ,استفاده ,مدرسه ,کلاس ,دانش آموزان ,استفاده از ,روش هاي ,شاداب سازي ,هاي مناسب
درباره این سایت